onsdag 13 mars 2013

Knuffa Till Mål


Nu har den gått sönder. Men det visste jag ju att den skulle göra. För nästan alla jag känner, som har en likadan, har upplevt ungefär samma sak. Och på forumen går det också att utläsa vad som oundvikligen kommer att ske. Det oväntade var att det skedde efter endast 195 mil. 100 av milen var lugna inkörningsmil. 30 av milen var på vanliga grusvägar. 60 av milen var på snötäckta vintervägar. 5 av milen var på skoterled. 6 km var på sjöis.
Nåväl, jag har ju garanti. Återförsäljaren var riktigt schysst, ingen skugga över dem. Nya delar skickades utan problem. Men utlåtande ifrån KTM var lite förvånande:
- Icke homologiserade däck. Körriktningsvisare och skruvarna som håller bakskärmen tål inte vibrationerna ifrån dubben. Om det går sönder igen så får han stå för kalaset själv.
  

Bakskärmen består av tre delar. Stommen i bakskärmen, som är skruvad i tanken med fyra maskinskruvar M8. Känns ganska rejält. Därpå följer en påbyggnad, på vilken körriktningsvisare, nummerskylt, skyltbelysning och reflex är monterad. Den är skruvad med fyra självgängande byggskruvar 4,5mm, varav två går igenom stommen och upp i den tredje komponenten, den vita täckplasten. Det är dom här två byggskruvarna som går av. Alltså, enligt KTM, på grund av vibrationerna ifrån dom icke homologiserad däcken.

Jag har svårt att föreställa mig att en skruv kan vibrera av. Inte ens en billig byggskruv. Däremot kan jag förstå att den kan utmattas, om den böjs/sträcks upprepade gånger och den är underdimensionerad. Och om den sitter i en dålig konstruktion. Till exempel om den skall bära upp en påbyggnad på en annan påbyggnad som rimligen kommer att svaja en del med tanke på var delen sitter. Och svaja kommer den här delen antagligen att göra, oavsett vilka däck som sitter på.


Tanken med garantin är väl att kunden skall hållas skadelös vid ett fel på produkten som tillverkaren ansvarar för. En annan viktig funktion i en garantireklamation är väl att tillverkaren skall få reda på eventuella brister i konstruktionen så att man har möjlighet att förbättra kommande produkter. KTM hävdar att hojen är "Redy to Race", det står till och med på garantibeviset. Att den skall gå att tävla med, har jag inga som helst behov av. Men jag tycker att man kan kräva att den skall hålla ihop, när man använder den på det sätt som den är tänkt att användas. Men det gör den nog först efter att kunden själv byggt bort KTM's konstruktionsmissar. Något som jag nu kommer att tvingas göra. I likhet med vad många andra fått göra innan mig. Och troligen i likhet med vad många andra kommer att få göra efter mig. Så länge som KTM tillämpar strutsmetoden i sin reklamationshantering.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar