Nu är nummerskylten flyttad och nya blinkers och skyltbelysning är på plats. Se fler bilder ifrån bygget här. Blinkerslamporna var riktigt små och passade perfekt med vinklarna på bakskärmen. Linserna kom nära nog vinkelrätt och dom blev lite uppnosiga så att dom tittar upp över nummerplåten. Lamporna har en kantig design som passar bra ihop med hojens formspråk. Det gamla skräpet hamnade i lådan för framtida besiktning.
Skyltbelysningen var så liten att jag kunde montera den i "handlarskylten" på nummerplåtshållaren (sorry GMC i Karlstad).
Så till koppleriet. En LED-lampa drar betydligt mindre ström än en glödlampa, så nu blinkar det helt hysteriskt, eftersom blinkreläet får för lite ström. En ful-lösning på problemet är att koppla ett motstånd parallellt med diodlampan. Men vi vill ha så lite effekt som möjligt, dvs högsta möjliga resistans som fortfarande gör jobbet. Detta för att minimera värmeutvecklingen, en bra idé när elsystemet bokstavligen är skruvat i bensintanken. Så det är dags att plocka fram gamle Ohms lag.
Originalblinkerslampan är på 10W. Resistansen är lika med spänningen i kvadrat dividerat med effekten. Vid 12V får vi då en resistans på 14,4 ohm. Så någonstans 15-18 ohm borde vi ligga. Vi behöver ju inte fullt 10 Watt, för diodblinkersen tar ju någon Watt den också. Ner i "bra att ha"-lådan och se vad vi har hemma. Det närmaste var 25 ohm 12W. Det visade sig vara för högt. Men jag hittade två trådlindade resistorer på 30 ohm 12W. Om jag parallellkopplar dom så får jag 15 ohm. Då får jag även fördelen att värmen fördelar sig på två resistorer.Den här hojen har inte varningsblinkers. Den är ju farlig hela tiden och orange som en vägkon, så KTM tyckte väl det var överflödigt. Men tack vara det så behöver aldrig båda bakblinkers lysa samtidigt och då behövs bara ett motstånd. Tricket är att parallellkoppla motståndet över lamporna via två dioder, som på bilden. Jorden skall kopplas till andra änden av motståndet. Den ena dioden släpper igenom ström till motståndet när ena lampan lyser och den andra dioden spärrar så att strömmen inte smiter över till den andra lampan. Ner i "bra att ha"-lådan igen. Hittar 1N5060 som verkar lovande. En koll i databladet bekräftar att den borde funka. Den klarar 2 Ampere.
Sådär. Nu får vi bara hoppas att det blir åkväder snart så vi får ut och testa om det håller för lite gubbkörning. Hoppas att blinkerslampan på vänster sida inte smälter.
Uppdatering 2013-05-30:
Har nu kört 100 mil och allt sitter kvar. Blinkerslampan blir inte ens ljummen. En kompis som har monterat samma skyltbelysning har kört av trådarna jäms med gängan. Skydda med krympslang, förslagsvis en tunn krympslang som går inuti gängan och en grövre som går utanpå gängan. Annars vibrerar det av efter ett tag.
Det blir fint det :)
SvaraRaderaMen du måste byta ljuddämpare också INNAN du bränner sönder kläderna.