"Varför gå över ån efter vatten". Ett talessätt som verkar stämma in här. Om man inte känner den här konstruktionens historia.
Gävle-Dala järnväg drogs i etapper ifrån Gävle mot Dalarna. Den färdigställdes fram till Korsnäs i Falun 1859. Sågverket Korsnäs AB körde timmer till hamnen i Gävle på järnväg i några årtionden. Men 1899 flyttade man hela fabriken till Bomhus i Gävle. Timmret flottades ut till kusten på Dalälven. Men för att komma förbi kraftverk och forsar så byggde man denna flottningsränna, c:a 3 mil ifrån Untrafjärden till sågverket i Bomhus. För att få rätt fall ifrån inloppet ner till Bomhus så hamnade rännan i den här sektionen några meter över vattnet. När flottningseran tog slut på 1970-talet så övergick man till lastbilstransport.
Nu verkar det som våra kära politiker tänker förbjuda diesel. Så då får man väl gå tillbaka till järnväg igen. Om det kommer att finns el till järnvägen. I annat fall ... Korsnäs, ta och rusta upp rännan, snart är det dags att börja flotta igen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar