fredag 28 oktober 2022

Den gröna planeten

"Det finns inga motiv där jag bor"... en tragikomisk klagan som jag läste på ett fotoforum för några år sedan. Jag vet inte vilka motiv skribenten önskade, norska fjordlanskap, grisslybjörnar, Jennifer Lawrence?. Eller så bodde han på den där vita fläcken på kartan som man ibland hör talas om. Men visst, ibland känns det just så. Allt i närheten är redan taget. Man måste åka flera mil för att hitta motiven. Men de höga bränslepriserna har i all fall ändrat mitt beteende en aning. Nu får man gräva där man står och vara lite mer kreativ med det som står tillbuds. Som den gröna planeten. Det finns ju en blå planet och en röd planet i vårt solsystem. Men en av grundfärgerna saknas. Det borde ju även finnas en grön planet kan man tycka?.















Någon hade lämnat en vinflaska på en stubbe på ett kalhygge inom gångavstånd ifrån där jag bor. Solen var på väg ner så jag tog några bilder med solen bakom flaskan. Den hade stått så länge så ytan hade eroderats. En sektion påminde lite om en planet som utsatts för meteoritnedslag. Så jag tog ett utsnitt och inverterade bakgrunden. Sedan var det bara att lägga till några stjärnor. OBS! Bilden ovan är manipulerad!.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar