Vad gör man om man vill separera huvudmotivet med skärpa mot en krämig oskarp bakgrund. Man tar naturligtvis och skruvar på ett telobjektiv och öppnar upp till största bländare. Men vad gör man om man vill ha lite mer miljö i bilden. Man tar naturligtvis och skruvar på ett vidvinkelobjektiv. Men med vidvinkelobjektivet får man inte samma upplevda separation som med teleobjektivet. Det finns en vanlig missuppfattning att vidvinkelobjektiv ger ett större skärpedjup. Men det är faktiskt andra orsaker till att bakgrunden blir mindre tilltalande med vidvinkel i den här tillämpningen. Här kan du läsa på Moderskeppet om skärpedjup.
Den amerikanske bröllopsfotografen Ryan Brenitzer fick en snilleblixt en dag. Om man tar en bild på huvudmotivet med teleobjektiv och därefter med samma objektiv och samma inställningar, tar flera bilder runt omkring, och sedan syr ihop bilderna i efterbehandlingen, då får man både huvudmotivet i skärpa och miljön i krämig oskärpa. Den stil han därigenom skapade har blivit så populär att den här tekniken nu är känd som Brenizer-metoden. Det tekniska namnet är bokeh-panorama.
Jag gick ut i min trädgård och provade Brenizer. Jag såg inga brudpar i närheten så jag fick nöja mig med en urna.
18 bilder tagna med samma objektiv och inställningar, låst/manuell skärpa, låst/manuell exponering (och låst vitbalans om man använder JPEG). |
En "bonus" är att man kan få en ohemult hög upplösning i bilden. Nikon Z7 II, 45 MPix gav en slutlig bildfil på 317 MPix när jag stitchade med full upplösning. |
12 bilder 135 mm/bl 2,8 skapar ett virtuellt objektiv med 65 mm/bl 1.4. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar