torsdag 1 juni 2023

10-stegsprogrammet

Nu tar jag en ny vända med ND-filter för lååånga exponeringar i fullt dagsljus. Det blev en omväg via ett Benro variabelt ND-filter som inte funkade alls som jag önskat. Så det fick bli ett Dörr 10-stegs fast. 

 Dörr Digiline ND3.0, 1000x (10 steg). 60s, bl 8, ISO 64.

















Jag povade först ett Benro 3-10 variabel ND. Det funkade som sagt inte alls som jag tänkt på min Nikon Z 24-70 2,8 (Nikon 7 II). På 24 mm var maximalt användbara området 3-6 steg, om man är generös. Högre än så blev det en kraftigt tilltagande vinjettering i övre vänstra och nedre högra hörnet. På 70 mm funkade det OK. Jag läste det jag kunde finna på nätet innan köpet men det fanns ingen uppgift om att 10 steg endast gick att uppnå i tele-läget. Men det framgick klart av skalan på filtret när man hade det i sin hand. Så jag lämnade tillbaka och köpte ett Dörr Digiline 3.0 1000x istället. Ett filter med fast dämpning är naturligtvis inte lika flexibelt, men det funkar å andra sidan på alla brännvidder. Om man inte är nöjd med den exponeringstid man får så kan man spela med ISO-talet eller bländaren, om det är möjligt med hänsyn till det skärpedjup man behöver.

Benro 3 -10 steg på 24 mm




Benro 3-10. Vinjettering redan vid 6 steg.
Nedre högra hörnet av två exponeringar.
 Filtret i 3 steg (min) över diagonalen, 6 steg under diagonalen
 








Benro 3-10. Gränsfall till godtagbart på 70 mm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar