torsdag 29 april 2021

Vårbedrift

Nu har jag klåfingrat igen. Slipon ifrån SC Project, high flow luftfilter ifrån K&N och en PowerCommander V. Fick den mappad i DynoJet-bänken på Italia Bike Center i Arboga.

Jag sparade en hisklig massa vikt jämfört med originaldämparen, nästa 2000 gram. Ungefär som en ordentlig tarmtömning. 


Jag var tvungen att modda fästet med ett nytt hål och lite slipning för att det skulle motsvara min extremt höga standard på passform.













PowerCommander monterades. Kontakten till inprutningsmunstycket på främre cylindern var lite trixig att få dit. Låsblecket sitter inåt så det var svårt att komma åt. Men försiktighet och tålamod krävs, läste på ett Forum För Fårskallar om någon som våldat lite och spräckt plasten på insprutningsmunstycket. Bra info på montering finns här >>> instruktionsvideo.





En kabel skall kopplas in i kontakten till styrboxen. Det medföljer ett smart anslutningsdon för detta som ryms under kåpan till kontakten.






Jag stoppade tillfälligt in en färdig mapp ifrån DynoJet's web-sida.

















K&N Luftfilter monterades. Tyvärr så gjorde jag inte det vid samma tillfälle som jag monterade PowerCommander'n. Vilken manöver för att byta luftfilter!!!. Bort med styret, bort med alla tankkåpor, vinkla upp tanken (behöver inte tas bort helt), bort med tvärstaget, klippa bort buntbanden till kablarna som är buntade i locket till luftfiltret. Är konstruktörerna i Bologna förståndshandikappade?. Bra info finns här >>> instruktionsvideo. Tips, ta inte bort evakueringsslangen ifrån anslutningen i tanken vilken tydligen är lite bräcklig, dra istället upp andra änden, behöver inte dras upp hela vägen. Observera att K&N-filtret inte är symmetriskt, vänd det åt rätt håll.
















Jag fick den mappad på Italia Bike Center i Arboga i samband med 1500-milaservicen. Ingen som helst försämring av vridmomentet i det låga registret vilket jag var lite orolig för. Fem bakhjulshästar mer på topp, men det var ju oväsentligt för där håller jag nästan aldrig till. Men mellan 5000 - 9000 drar den starkt och jämnt som en elmotor. 👍




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar