söndag 2 februari 2014

Gummigubben i Lahr

1992 var jag på väg hem ifrån Österrike. Någonstans i Tyskland upptäckte jag en begynnade pyspunka på framhjulet. Punkaspray fixade problemet temporärt men läckaget ökade. Utanför en bensinstation i Lahr, efter tredje burken punkaspray, höll hjulet inte luften alls längre. Behovet av en däckverkstad var nu akut. Jag gick in på macken och frågade på knagglig skoltyska om det möjligen fanns någon däckverkstad i närheten. Tjejen i kassan pekade rätt in i väggen. Eftersom jag förmodligen och med viss rätt såg helt oförsående ut, tog hon mig i armen och ledde mig ut och runt hörnet på macken. "Da" sade hon och pekade på däckverkstaden som låg 40 meter bakom macken. Gummigubben på Reifen Amann blev lagom glad när han tog ur ventilen och tre burkar färskt punkaskum vällde ut över hans fina däckmaskin. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar